Blauwe Sokken·Creatief·Kringloopwinkel·Papier·Planten en bloemen

“Stueplanter i farver” en andere retro boeken

Ik kocht ooit eens een oude atlas bij de kringloopwinkel met de bedoeling om daar enveloppen van te maken. Nou vond ik dat stiekem toch een beetje zonde en dus kocht ik meer oude atlassen en zo was ik opeens oude atlassen aan het verzamelen. Mijn verzameling is nu wel groot genoeg, maar toch kan ik het niet laten om in een kringloopwinkel, vlooienmarkt of toffe winkel met retro spulletjes naar oude boeken te kijken. Zo kwam ik laatst bij Handmade Hopes een heel mooi Deens boekje tegen met prachtige afbeeldingen van planten. Omdat ik plantenfan ben maakte ik een klein vreugdedansje in de winkel en nam ik het boekje mee naar huis. Naast oude atlassen en dat onlangs gekochte plantenboekje heb ik de afgelopen twee jaar nog meer mooie, oude boeken verzameld. Kijk maar mee!

Ik begin natuurlijk met het mooiste boekje van mijn verzameling, vind ik zelf, het Deense plantenboekje “Stueplanter i farver”. Deens lijkt best wel een klein beetje op Nederlands. Ik vind het leuk om te proberen te ontcijferen wat er allemaal staat. Maarrr de afbeeldingen zijn toch wel het allerallermooiste in dit boekje:

DP 1 DP 2 DP 3 DP 4 DP 5 DP 6 DP 7 DP 8 DP 9

Bij een hele toffe industriële winkel in een grote loods aan de Ulgersmaweg in Groningen vond ik een “Cactussen” en een “Lente” boek. Met van die plakplaatjes van Verkade. De plaatjes in het cactussen boek zijn allemaal ingeplakt. Bij het Lente boek zit een pakketje met plaatjes die ik zelf kan uitknippen en inplakken. Het cactussen boek komt uit 1931 wowie, vet leuk vind ik dat. En ik ben groot fan van cactussen!

C 1 C 2 C 3 C 4 C 5 C 6

L 1 L 2 L 3 L 4

Naast bloemenboeken heb ik ook een Psalmenboek en een “Rijmpjes en versjes uit de nieuwe doos”. Ook met het psalmenboek was ik van plan om te knutselen, kaartjes en enveloppen maken bijvoorbeeld, maar ik heb er tot nu toe nog niks uitgescheurd haha. De illustraties van Fiep Westendorp in “Rijmpjes en versjes uit de nieuwe doos” vind ik heul erg leuk!

P 1 P 2 P 3 RV 1 RV 2 RV 3 RV 4

Tja can’t help it maar ik heb nu eenmaal een zwak voor planten en plantenboeken. Het lettertype en de illustraties in “Plantaardigheden” vind ik heel cool, vooral omdat het boekje uit 1970 komt. Hele hippe illustraties voor die tijd! (Toch?)

PB 1 PB 2 PB 4 PB 3

En oke, ten slotte nog een bonus: mijn mooiste atlassen!

A1 1 A1 2 A2 1 A2 2

Thanks for watching! Heb jij ook van die prachtige oude boeken in huis?

4 gedachten over ““Stueplanter i farver” en andere retro boeken

Geef een reactie

